چرت و پرت بلاگ!

خنده حق شماست!

چرت و پرت بلاگ!

خنده حق شماست!

آخرین نظرات
  • ۱۷ ارديبهشت ۰۰، ۲۲:۱۲ - ꧁ᗰOᕼᔕᗴᑎ ᔕᗩᑎᖇO᙭꧂
    یس
  • ۱۷ ارديبهشت ۰۰، ۱۶:۴۰ - ρυѕнєєη ⍟
    اها🤧

آموزش کامل ایمیل مارکتینگ

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۵۷ ب.ظ

سلام دوستان امروز پست نزاشتم گفتم یه چیز خوب بزارم!

(ایمیل مارکتینگ)

کاری نداره که! یه بانک آدرس ایمیل پیدا کن، بعد هر روز به همه ایمیل بفرست «دوست عزیز بیا این محصول خفن ما رو بخر»؛ این شد ایمیل مارکتینگ!

تعجب کردید؟ باید هم تعجب کنید چون ایمیل مارکتینگ این نیست.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی راه و رسم خودش را دارد. خرید بانک ایمیل، ارسال ایمیل انبوه بدون هدف و ارسال ایمیل تبلیغاتی بی‌محتوا اصلاً بازاریابی ایمیلی حساب نمی‌شود.

حالا راه درستش چیست؟ این مقاله را برای همین نوشتیم که راه درستش را به شما نشان دهیم.

اول ببینیم که منظور از ایمیل مارکتینگ چیست و بعد یاد می‌گیریم بازاریابی ایمیلی حرفه‌ای چطور انجام می‌شود.

در مقالات بعدی سری ایمیل مارکتینگ، انواع سرویس ایمیل مارکتینگ را معرفی می‌کنیم، درباره طراحی ایمیل می‌گوییم، راه‌های جمع کردن لیست ایمیل را آموزش می‌دهیم و درباره چطور اسپم نشدن صحبت می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ یعنی چی؟

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل.

اگر بخواهیم کمی واضح‌تر تعریف کنیم، این مثال‌ها مفید هستند:

  1.  ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید
  2.  فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
  3. گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
  4.  یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  5.  تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
  6.  ارسال فاکتور خرید

با تمام این ایمیل‌هایی که می‌فرستیم سعی می‌کنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آوریم و مشتری‌های فعلی را حفط کنیم.

معمولاً ایمیل‌هایی که می‌فرستیم را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • ایمیل‌های مارکتینگ
  • ایمیل‌های تراکنش یا معاملاتی

بهترین نمونه‌‌ ایمیل‌های مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامه‌هایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و ... را معرفی می‌کنیم و یا ایمیل‌هایی که در آن محصول جدید را معرفی می‌کنیم. اگر در خبرنامه هفتگی نوین عضو باشید، با این مدل از ایمیل مارکتینگ آشنا هستید. اگر هم خبرنامه ما را ندیده‌اید پس همین حالا عضو شوید :)

انواع‌ ایمیل‌های تراکنش هم زیاد است. ایمیل‌های یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و ... همه ایمیل‌های تراکنش حساب می‌شوند. این گروه ایمیل‌ها معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌شوند.

چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟

از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌کنند.

حالا عاشقان شبکه‌های اجتماعی، مشتریان بانک‌ها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایل‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند.

شاید فکر کنید الان با وجود پیام‌رسان‌های سریع‌ و پرامکانات خیلی کم پیش می‌آید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسب‌وکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری اتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند. درباره تبلیغات پیامکی قبلاً توضیح دادیم. حالا نوبت بازاریابی و تبلیغات ایمیلی است.

حالا برای این که بهتر با ایمیل مارکتینگ آشنا شویم، نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه شکل‌گیری و تحولات این روش بازاریابی محبوب.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

پدر بازاریابی ایمیلی«در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. اسپم یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته و بی‌اجازه به صورت انبوه. در مقایسه، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقه دارند.»

-گری توئرک

دلیل اسپم بودن این ایمیل‌ها را کمی جلوتر متوجه می‌شوید. همین کار باعث شد گری توئرک به عنوان پدر اسپم در دنیا شناخته شود. البته خودش می‌‌گوید «من پدر ایمیل مارکتینگ هستم نه اسپم».

جالب است بدانید بازاریابی با نامه قبل از آن هم وجود داشت. پس ببینیم این روش بازاریابی چرا اینقدر محبوب شد.

دهه ۹۰؛ دوران بمباران ایمیلی

تا اواخر دهه 90، بازاریابی مستقیم همچنان رونق داشت. خیلی از شرکت‌ها نامه‌های کاغذی به در خانه‌ها می‌فرستادند. بازاریابی تلفنی هم که اوج گرفته بود. هر شرکت کلی نیروی بازاریاب تلفنی استخدام کرده بود که به تک تک خانه‌ها زنگ می‌زدند و هرچیزی، از سهام گرفته تا شکلات می‌فروختند.

هرکدام از این روش‌ها کلی هزینه و دردسر داشت.

این داستان تا زمان رسیدن اینترنت به خانه‌ها ادامه داشت. اینترنت پنجره جدیدی را در دنیای ارتباطات باز کرد. دهه ۹۰ دوران شروع ایمیل مارکتینگ بود.

راه‌اندازی اولین سرویس ایمیل رایگان در دنیا یعنی Hotmail، نقطه عطفی در ایمیل مارکتینگ حساب می‌شود. چون قبل از آن فقط کارمندان دولتی، شرکت‌های بزرگ و دانشجویان یا اساتید دانشگاه ایمیل داشتند.

با گسترش ایمیل به عنوان راهی سریع و مؤثر برای ارتباط مستقیم، بازاریاب‌ها‌ یکی یکی سوار این قطار شدند و صندوق‌های ایمیل کاربران، کم‌کم پر از پیام‌های تبلیغاتی شد.

کاربران ایمیل هر روز باید ده‌‌ها ایمیل کاری و غیرکاری می‌خواندند و جواب می‌دانند. تا جایی که باز کردن صندوق دریافت ایمیل به یک کار روتین صبحگاهی تبدیل شده بود.

مشکل بزرگ در این دوران، ایمیل‌های ناخواسته و اسپم بود که همچنان وجود داشت و روز به روز جدی‌تر می‌شد. هرکسی به راحتی لیستی از آدرس ایمیل مردم جمع می‌کرد و هرچه دلش می‌خواست را می‌فرستاد. هیچ قانون درست و حسابی یا سرویسی که بتواند این ایمیل‌ها را تشخیص دهد، وجود نداشت.

جلوی اسپم را از هرجا بگیرند، منفعت است...

اولین قانون در سال ۱۹۹۸ وضع شد. در این قانون، همۀ ارسال‌کننده‌‌های ایمیل ملزم شدند امکان انصراف کاربر از دریافت ایمیل را فراهم کنند.

این قانون به تنهایی کمک زیادی به جلوگیری از ایمیل‌های اسپم نکرد. تا این که در سال ۲۰۰۳ قانون دیگری به نام Can Spam وضع شد. این قانون چند بند دارد که به طور خلاصه به ارسال‌کننده‌های ایمیل انبوه می‌گوید مجاز به انجام چه کارهایی هستند و چه کارهایی را نباید انجام دهند. با این که این قانون جریمه نسبتاً سنگینی برای اسپم کننده‌ها تعیین کرده است، اما مدت زیادی طول کشید تا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و دریافت کننده‌های ایمیل با این قانون سازگار شوند.

حالا بزرگترین سرویس‌های ایمیل مثل جیمیل، Hotmail، AOL و... به کاربران اجازه می‌دهند با زدن یک دکمه، اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند. به علاوه، الگوریتم‌های پیشرفته به صورت خودکار ایمیل‌های ناخواسته را به پوشه اسپم‌ها می‌فرستند.

بعد از این اتفاقات بود که فرستادن ایمیل به تنهایی کافی نبود. چون نمی‌شد مطمئن شد که ایمیل ارسال شده به Inbox کاربر می‌رسد یا نه چه برسد به این که کاربر آن را باز کند.

در نتیجه، بازاریاب‌ها فقط در صورتی می‌توانند به کسی ایمیل بفرستند که خود کاربر خواسته باشد.

چالش‌های بعدی باز شدن ایمیل و انجام عملی مثل خرید بود. باید روی محتوای ایمیل تمرکز بیشتری و کاربر را درگیر می‌کردند:

امروزه سیستم‌های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی با قابلیت بخش بندی (Segmentation) و ساخت لیست پیشرفته، کار بازاریابی ایمیل را آسان‌تر کرده است.

با این که حالا ابزارهای متنوع و پیشرفته‌ای برای ارسال انبوه ایمیل ساخته شده و استفاده از ایمیل هم گسترش یافته است، اما هنوز کسب‌وکارهای زیادی هستند که فکر می‌کنند هزینه کردن برای شبکه‌‌های اجتماعی یا تبلیغات سنتی بهتر از وقت گذاشتن روی ایمیل است.

ایمیل مارکتینگ چه مزیت‌هایی دارد؟

ایمیل در تمام مراحل آگاهی تا وفادارسازی مشتری می‌تواند کاربرد داشته باشد. این که چطور از ایمیل استفاده کنید و با آن چه مزیتی ایجاد کنید باعث می‌شود کمپین ایمیلی شما موفق شود.

در ادامه می‌خواهیم به چندتایی از مهم‌ترین مزیت‌‌های ایمیل مارکتینگ اشاره کنیم.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که می‌کنید، چقدر سود می‌کنید. بازگشت سرمایه‌ ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. مهم‌تر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسه‌ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.

 

  • ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت، فقط باید هزینه‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین می‌شود.
  • انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.
  • قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویس‌های ایمیل مارکتینگ، به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند، می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
  • هدف‌گیری مستقیم: می‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و آنها را در لیست‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار می‌گیرد و ایمیل‌های متناسب با نیازش را برای او می‌فرستید.
  • به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه‌ جذابی بسازید که مخاطب‌های شما حاضر شوند برای دریافتش ثبت‌نام کنند و آن را بخوانند.

بانک ایمیلی بخریم یا لیست جمع کنیم؟

در حال حاضر، خرید لیست ایمیل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا؟

  1.  هیچ تضمینی وجود ندارد که لیست خریداری شده دارای ایمیل‌های واقعی باشد.
  2. این بانک‌های ایمیلی به چندین نفر فروخته می‌شوند. پس احتمال شناسایی فرستنده به عنوان ارسال کننده اسپم زیاد می‌شود.
  3. حتی اگر بانک ایمیلی براساس شغل دسته‌بندی شده باشد، احتمال کمی دارد ایمیل ارسالی شما متناسب با نیاز کاربر باشد.
  4. در صورت استفاده از این لیست‌ها، خطر اسپم شدن بسیار بالا است.
  5. احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بسیار پایین خواهد بود.
  6. ارسال ایمیل بدون اجازه و درخواست کاربر، خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است.
  7. با این کار تصویر برند خودتان را خراب می‌کنید.

همین دلایل برای نخریدن بانک ایمیل کافی است. شاید جذب کاربران و جمع کردن لیست مدت زیادی طول بکشد اما در هر صورت ارزشش را دارد.

در یک کلام، با جمع کردن لیست ایمیل توسط خودتان و رضایت داشتن کاربران از دریافت ایمیل، هیچکدام از مشکلات گفته شده پیش نمی‌آید و احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ بیشتر می‌شود.

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی ایمیل‌ها است.

خوشبختانه اکثر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه‌سازی خودکار دارند.

چند شاخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم مهم‌ترین‌ها هستند.

نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت‌کننده‌‌های ایمیل است.

نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک‌های یا دکمه‌های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده‌اند.

نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل‌های باز شده است.

نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می‌دهند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می‌دهد.

ایمیل مارکتینگ موفق باید چطور باشد؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، بازاریابی ایمیلی فقط ارسال انبوه ایمیل نیست. انجام چنین کاری هم اصلاً سخت نیست؛ اما حواستان باشد که هدف نهایی در بازاریابی به کمک ایمیل کسب درآمد یا دستیابی به هر هدف مشابه دیگر است.

پس مثل هر روش بازاریابی دیگر باید نکات و اصولی را در نظر بگیریم. ما مهم‌ترین موارد را فهرست‌وار معرفی می‌کنیم. هرچند هرکدام از این نکات در عمل نیاز به تخصص و آزمون و خطا دارند.

۱. مخاطبان ایمیل‌ را بشناسید

بهترین تبلیغات یا محتوا آنهایی هستند که با نیاز و علاقه مخاطب تناسب دارند. هرچه این تناسب دقیق‌تر باشد احتمال باز شدن ایمیل و خرید از شما هم بیشتر می‌شود.

برای شناخت مخاطب چندین راه مختلف وجود دارد. می‌توانید از خودش بپرسید. اگر قرار است مشتری فرمی را پر کند، سوال‌هایی را از او بپرسید که در آینده بتوانید از جواب‌هایش برای ارسال محتوای هدفمند استفاده کنید. برای مثال: اگر مشتری فروشگاه اینترنتی شما برای خرید محصول باید عضو سایت شود، یک سوال دربارۀ شغل یا محصولات موردعلاقه‌اش بسیار مفید است. می‌توانید برای نوجوان دانش‌آموز اخبار بازی‌های رایانه‌ای را بفرستید و برای خانم‌ خانه‌دار نکات ‌خانه‌داری و در هر موضوع محصولات متناسب را معرفی کنید.

با این سوال‌ها دنبال این هستیم که گروه‌های هدف را تقسیم‌بندی کنیم. به این نوع تقسیم‌بندی کردن تقسیم­‌بندی بازار (Market segmentation) می‌گویند.

یک راه دیگر برای تقسیم‌بندی مشتریان، تدوین پرسونا است. پرسونا خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات هر گروه از مشتریان یا مخاطبان است. 

۲. محتوای جذابی برای مخاطب داشته باشد

مشتری اگر بخواهد محصولی بخرد با گوگل یا هر روش دیگری جستجو می‌کند و محصول موردنیاز را پیدا می‌کند. پس فرستادن لیستی از محصولات جدید فروشگاه فایده زیادی ندارد. یا اگر می‌خواهید اخبار یک هفته قبل را در قالب یک خبرنامه بفرستید هم این کار جذاب نیست چون حالا پیگیری اخبار از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خبری لحظه‌ای دنبال می‌شود.

به جای این دو حالتی که گفتیم، می‌توانید مطالب آموزشی مطابق محصولی که مشتری از شما خریده است بفرستید یا فقط تخفیف‌های ویژه را اطلاع دهید.

اگر وبلاگی در وبسایت خود دارید، بهترین مقالات هفته را در یک ایمیل معرفی کنید.

خلاصه حرفمان این است که اگر می‌خواهید ایمیلی بفرستید که مشتری به واسطه آن وارد سایت شود یا از شما خرید کند، باید ارزش افزوده‌ای نسبت به سایر راه‌های ارتباطی ایجاد کنید. ایمیل شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که همه مشتاق دریافت کردن و باز کردنش باشند.

۳. دعوت به تعامل کند

هر پیام تبلیغاتی یا محتوای شما هدفی دارد. این هدف می‌تواند دعوت به خواندن یک مقاله در سایت، دیدن یک ویدیو یا خرید باشد.

این دعوت‌ها به اصطلاح Call to Action یا فراخوان عمل هستند. این که چطور، با چه متنی و با چه پیشنهادی مخاطب را دعوت کنید بسیار مهم است.

۳. قابل ردیابی و رصد باشد

اکثر پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ امروزی گزارش‌های خوب و کاملی از شاخص‌های مختلف دارند. فقط باید موقع انتخاب سرویس خودتان باید دقت کنید که گزارش‌ها بهتر و دقیق‌تر باشند.

۴. تست و بهینه‌سازی مداوم انجام دهید

حالا که گزارشی از عملکرد ایمیل‌های ارسالی و رفتار مخاطبان دارید، می‌توانید ایده‌ها و طراحی‌‌های مختلف را تست کنید. طرح‌بندی متفاوت، استفاده از تصاویر، دکمه‌های CTA با رنگ و متن مختلف و در نهایت لحن صمیمی یا رسمی را تست کنید. ببینید کدام یکی از این حالت‌ها بازخورد بهتری دارد.

یا حتی تعداد ایمیلی که می‌فرستید را بهینه‌سازی کنید. ببینید یک ایمیل پرمحتوای هفتگی بهتر است یا ایمیل روزانه با محتوایی محدود و خلاصه.

۶. منظم و پیوسته باشید

شرط مهم در هر نوع بازاریابی، پیوستگی است. یادتان نرود که دعوت کردن مداوم به عضویت، بهترین راه جمع کردن لیست ایمیل است. پس انتظار نداشته باشید در عرض چند هفته هزاران نفر عضو خبرنامه یا سایت شما شوند. ارسال ایمیل را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در بلند مدت نتیجه بگیرید.

روش‌های ارسال ایمیل انبوه

بهترین راه ارسال ایمیل انبوه در حال حاضر استفاده از پنل یا سرویس ایمیل مارکتینگ است. چندین پلتفرم ارسال ایمیل انبوه وجود دارد که هرکدام امکانات و ویژگی‌های متنوعی دارند.

متاسفانه بعضی از این سرویس‌های خارجی کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرده‌اند و برای استفاده از بعضی هم محدودیت‌هایی داریم. مثلاً سخت شدن واریز دلاری یا گران بودن سرویس برای ایرانی‌ها دو محدودیت بزرگ هستند.

البته در این شرایط، سرویس‌های ایرانی خوبی در حال خدمات‌دهی هستند.

این سرویس‌ها خدمات پایه یکسانی دارند اما امکان دارد خدمات جانبی متنوعی داشته باشند.

چطور اسپم نشویم

اسپم شدن ایمیل بدترین اتفاق ممکن در ایمیل مارکتینگ است. حتماً دیده‌اید که بعضی کسب‌وکارها یا افراد قبل از ارسال ایمیل می‌گویند حتماً پوشه اسپم را چک کنید اگر ایمیل ما اسپم شد آن را به عنوان ایمیل امن و غیراسپم علامت بزنید.

بعضی وقت‌ها به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی می‌افتد. اما به هرحال اگر از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده می‌‌کنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم می‌شود. نکاتی که در ادامه گفتیم برای هر سرویس‌دهنده و هر نوع ایمیلی مفید است.

  1.  از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.
  2.  فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو می‌شوند مشخص باشد.
  3.  تمام ایمیل‌ها باید لینک یا دکمه‌ای برای «لغو عضویت» داشته باشند.
  4. اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.
  5.  عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراه‌کننده باشد.
  6. از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه معتبر و مشهور استفاده کنید.
  7. لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.
  8. ایمیل‌های آزاردهنده و بی‌محتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث می‌شود سرویس‌های فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.
  9. آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.
  10. از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیل‌های اسپم استفاده می‌شوند دوری کنید.

۸ استراتژی مهم در ایمیل مارکتینگ

استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ بخشی از استراتژی کلان شما برای بازاریابی دیجیتال است. ضمناً استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را از کانال ارتباطی ایمیل، به فروش برسانید و نرخ بازگشت سرمایه خود را به حداکثر حالت ممکن ارتقا دهید.

برای اینکه به این مهم دست یابید ، چندین استراتژی را که در سال جاری می‌تواند به شما کمک کند را برایتان تعریف می‌کنم:

۱-ایمیل‌های ارسالی را برای مشتریانتان شخصی سازی کنید ولی دیگر از نام گیرنده استفاده نکنید.

متاسفانه اکثر مدیران دیجیتال مارکتینگ و کارشناسان ایمیل مارکتینگ تصور می کنند که شخصی سازی ایمیل یعنی استفاده از نام مخاطب ولی متاسفانه همیشه افرادی پیدا می‌شوند که از بهترین امکانات، بدترین استفاده را می‌کنند. در این میان اسپمرها و کلاه‌برداران فضای مجازی به قدری از این مدل استفاده کرده اند که متاسفانه نه تنها جذابیت خود را برای گیرنده‌ها از دست داده بلکه زمانی که نام خود را در تیتر ، یا ابتدای نوشته در بدنه اصلی ایمیل می‌بینند، ممکن است برای اولین بار به آن اعتماد نکنند.

عنصری که باعث می گردد ایمیل مارکتینگ بسیار موثر باشد، عنصر ارتباط است. ولی باید به این موضوع فکر کنید که آیا در اولین مرتبه گیرنده ایمیل به شما اعتماد می‌کند؟ اصلاً در اولین برخورد آیا گیرنده شما را می‌‍شناسد یا می‌داند که در چه خصوصی می‌خواهید با او در ارتباط باشید؟

وقتی که شما با ذکر نام گیرنده می‌خواهید به زور با او صمیمی شوید، مطمئن باشید که دیگر این موضوع موثر نخواهد بود، چه بسا باعث شود مخاطب از اینکه شما اطلاعاتی از وی دارید کمی آزرده و ناراحت و نگران شود که این موضوع بر تجربه وی تاثیر بزرگی خواهد گذاشت.

سعی کنید شخصی سازی ایمیل را بر اساس روش های ذیل برای گیرنده انجام دهید:

  • گیرنده بتواند موضوعاتی که می‌خواهد از شما در خصوصش ایمیل دریافت کند را مشخص کند. بدین ترتیب گیرنده می داند که موضوعات متفرقه برای وی ارسال نخواهد شد و به همین دلیل احتمال بالارفتن نرخ گشودن ایمیل ها بالاتر خواهد رفت.
  • گیرنده بتواند تعدد دریافت ایمیل از شما در بازه های زمانی مشخص را تعیین کند. یعنی گیرنده مشخص کند که هر هفته ، هر ماه ، هر روز یا هر فصل به صورت مشخص چه تعدادی از شما ایمیل دریافت خواهد کرد.

جمع بندی : از نام افراد در ابتدای بدنه ایمیل یا در تیتر در مرتبه نخست اصلاً استفاده نکنید. و سعی کنید با استفاده از در نظر گرفتن امتیازاتی از مخاطب بخواهید تا نام خود را به شما اعلام کند و پس از آن می توانید در بدنه ایمیل از نام وی برای نزدیکی بیشتر استفاده کنید. ضمناً استفاده از نام افراد لزوماً شخصی سازی ایمیل برای وی نیست.

 

۲-مطمئن باشید ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد!

اینکه ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد لزوماً بدان معنا نیست که شما محق هستید در هر بازه زمانی و به تعداد نا‌معلوم برای مخاطبان ایمیل ارسال کنید.

در واقع منظور از این تیتر این است که ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد. معمولاً افراد به ایمیل به چشم یک موضوع جدی تجاری نگاه می‌کنند و در صورتی که تیتر ایمیل شما شبیه تیترهایی که اسپمر ها از آن استفاده می کنند نباشد ، احتمال زیاد آن را باز خواهد کرد و مطالعه خواهند نمود.

مطمئن باشید که هیچ ساعتی از شبانه روز به ساعت دیگری اولویت ندارد و خودتان را در فشار قرار ندهید که راس ساعت خاصی برای مخاطب ایمیل ارسال کنید.

تنها نکته همان است که در بخش قبلی نوشتم ، از مخاطب بخواهید بازه های زمانی و تعداد ایمیل دریافتی را مشخص کند و در این بازه برایش به تعداد دلخواهش ایمیل ارسال کنید.

 

۳- طولانی یا کوتاه بودن عنوان ایمیل

بر اساس تحقیقی که Adestra از بین ۹۰۰ میلیون ایمیل ارسالی و گزارشات مربوط به آن تهیه کرده است ، افزایش نرخ باز شدن ایمیل یا نرخ کلیک هیچ ربطی به طول تیتر و تعداد کاراکتر آن ندارد.

آنچه که در طراحی تیتر مهم است ، استفاده از متنی است که به درستی CTA یا فراخوان به عمل داشته باشد و بتواند در همان لحظه Engagement برای مخاطب ایجاد کند.

کافیست از یک کپی رایتر در این بخش استفاده کنید و اهدافتان از ارسال ایمیل و همچنین اهداف مارکتینگی خودتان از محتوای داخل ایمیل را برای وی بازگو کنید تا ایشان در تهیه متن مورد نیاز برای تیتر کمکتان کند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  چگونه رتبه الکسای وبسایت خود را بهبود دهیم؟

پس لطفاً خام اطلاعاتی مثل این نشوید : ایمیل‌هایی با تیتر کمتر از ۱۰ کاراکتر ، ۵۸% نرخ بازشدن ایمیل را تجربه می کنند. این آمار درست است ولی موضوع ربطی به تعداد کاراکتر ندارد به درخواست درست ارسال کننده در تیتر ربط دارد.

 

 

۴- بهترین محتوا ، محتوای رایگان است

مخاطبان شما ، خیلی وقت ندارند و تمایلی هم به هزینه کردن ندارند. در تحقیقی که Bluewire Media از بین ۶۳۰۰ گیرنده ایمیل داشته ، متوجه شد که ایمیل هایی که یک ابزار خاص یا Template را به مشتری به صورت رایگان یا حداقل برای مدت رایگان هدیه می دهد ، نرخ کلیک و رجعت به سایت بالاتری را تجربه می کنند.

در کسب و کار خود بگردید و بهترین پیشنهادی که می توانید رایگان به مخاطب بدهید را پیدا کنید و آن را ارائه دهید.

 

۵-موبایل ، موبایل ، موبایل 

 

تقریباً نیمی از مخاطبین شما ، ایمیل های خود را با موبایل چک می کنند. این انتخاب شماست که دلتان می خواهد یک تصویر نه چندان دلچسب و ناخوانا برای مخاطبتان درست کنید که فرار کند یا اینکه به این موضوع توجه کنید و نرخ کلیک خود را تا دو برابر افزایش دهید.

برای اینکه ایمیل های خود را برای موبایل تنظیم کنید این پیشنهادات را از دست ندهید:

  • ایمیل های خود را به صورت تک ستونی تهیه کنید، بدین ترتیب در موبایل بهتر دیده خواهد شد.
  • به سایز نوشته های خود توجه کنید و از فونتی استفاده کنید که در موبایل به خوبی دیده شود.
  • دقت کنید که بخشی از گیرنده ها از آیفون استفاده می کنند پس دکمه های خود را حداقل ۴۴ پیکسل در ۴۴ پیکسل در نظر بگیرید.
  • دکمه های call-to-action را طوری طراحی کنید که به راحتی در گوشی ها قابل لمس باشد. دقت کنید که اکثر افراد گوشی را در دست میگیرند و با انگشت شست خود متن را اسکرول می کنند ، پس دکمه های وسط راحت تر خورده خواهند شد.

 

۶- بیش از دو سوم لیست شما غیرفعال هستند، فعالشان کنید

بر اساس تحقیقی در یکی از پلتفرم های ارسال ایمیل، میانگین غیر فعال بودن اعضای لیست ایمیل مارکتینگ شما، حدود ۶۳% است. این یعنی حدود دو سوم و به نظر من عدد بزرگی است.

برای اینکه این درصد را کاهش دهید می بایست از کمپین‌های Re-Engagement استفاده کنید. به این منظور کافیست به موارد ذیل توجه کنید:

  • گیرنده ها از ایمیل های پیگیری یا یادآوری خوششان نمی آید. در واقع این مدل از ایمیل ها به آنها یادآوری می کند که تنبل هستند و این اصلاً تجربه خوبی ایجاد نمی کند. ایمیل هایی با تیتر : “۳۰ روز است که به ما سر نزده اید” می تواند به شدت تخریب تجربه مخاطب را در پی داشته باشد.
  • وقتی افرادی در لیست تان دارید که ایمیل ها را باز نمیکنند بهتر است برایشان پیشنهادات هیجان انگیز ارسال کنید. بدین ترتیب احتمال باز شدن ایمیل و افزایش نرخ مرتبط با آن به شدت انتظار می رود.
  • وقتی افرادی در لیست ایمیل خود دارید که ایمیل های شما را باز نمی کنند به این فکر کنید که شاید تیتر ایمیل های قبلی به اندازه کافی انگیزشی نبود ، به این فکر کنید که شاید این بخش از خدمات شما برایش مورد توجه نبوده است. لذا مدام پیشنهادات خود را تغییر دهید.

 

۷-لیست مخاطب نخرید، جمع کنید!

لیست هایی که در اختیارتان می گذارند یا بفروش می رسانند، محض رضای خدا حتی به درد سطل آشغال هم نمی خورد.

دقت کنید که ایمیل فارغ از اینکه به پوشه اسپم برود یا اینکه در اینباکس مخاطب بنشیند اگر با اجازه گیرنده برایش ارسال نشود اسپم است. فقط یک اسپم است که بزک شده.

کلید این معماً فقط و فقط در تولید محتواست. باید سعی کنید در زمینه تجاری خود ، محتواهای ارزشمند و با کیفیت تولید کنید. محتوای می تواند جذبه فوق العاده ای برای مخاطب ایجاد نماید و باعث شود خواننده بخواهد مطالب بیشتری در این خصوص دریافت نماید. اینجا درست جایگاهی است که می توانید از وی برای ثبت نام در خبرنامه شما درخواست کنید. فقط دقت کنید که شیوه درخواست شما بسیار مهم است. به موارد ذیل دقت کنید:

  • اگر محتوای خود را در قالب ebook تولید می کنید میتوانید از مخاطب بخواهید تا ایمیل خود را وارد نماید و کتاب الکترونیکی را برایش ایمیل کنید. معمولاً این مدل تجربه بسیار خوبی در مخاطب ایجاد خواهد کرد و ایمیل شما برایش ارزشمندتر از حالت عادی خواهد بود.
  • سعی کنید در صورتی که مخاطب مطلب شما را در بلاگتان میخواند در صورتی که مدت زمان معقولی در صفحه شما بود برایش پاپ آپ ثبت نام در خبرنامه را نمایش دهید. سریع نمایش دادن پاپ آپ، از engagement وی با محتوا جلوگیری می کند و باعث می شود ارتباط خوبی شکل نگیرد.
  • برای کسانی که در خبرنامه شما ثبت نام می کنند، حتماً امتیاز خاصی در نظر بگیرید. برایش هدیه ای ارسال کنید یا برای وی دسترسی های خاصی را در نظر بگیرید.
  • بهتر است در زمان ثبت نام یا از مخاطب بخواهید زمان و تعداد ایمیل دریافتی خود را مشخص کند یا اگر نمی توانید اینکار را انجام دهید بهتر است که تعداد ایمیلی که برایش ارسال خواهید کرد را به ایشان اطلاع دهید.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  همه چیز درباره لندینگ پیج

 

۸-از محتوای تعاملی استفاده کنید

یکی از روش هایی که می تواند گیمیفیکیشن بسیار خوبی در متن ایمیل ایجاد نماید، ایجاد محتوای تعاملی است.

در این شیوه می توانید سوالی را مطرح کنید و سه پاسخ برایش در نظر بگیرید که همانجا مخاطب بتواند مثل یک آزمون گزینه مورد نظر خودش را انتخاب کند. صحت پاسخ را همانجا برایش نمایش دهید. ضمناً می توانید در هر دو صورت درست یا غلط جواب دادن، ایشان را به سمت توضیحی جامع در خصوص سوال پرسیده شده به سمت وب سایتتان هدایت کنید.

تا اینجا ۸ استراتژی برای ایمیل مارکتینگ را برای شما بازگو کردم. امیدوارم که خسته نشده باشید و از آن بهره برده باشید. در بخش بعدی در خصوص اتوماسیون ایمیل یا Email Atomation برایتان خواهم گفت.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

هان ای دیجیتال مارکتر ها، همانا بدانید و آگاه باشید که ایمیل مارکتینگ تنها ارسال خبرنامه نیست!!!

از ایمیل در زمانی که خدماتی را فروخته‌اید نیز می توان استفاده کرد. اتفاقاً در این بخش بیشترین تاثیر مثبت را بر مخاطب می توانید داشته باشید.

کافیست پس از اینکه یک کاربر در وب سایت شما ثبت نام کرد تا از خدمات یا محصولات شما استفاده نماید ، آدرس ایمیل وی را دریافت کنید. حال زمانی که خدماتی را بفروش برسانید می توانید با استفاده از این ابزار با وی در تماس باشید تا احساس کند که شما در کنارش هستید و قدم به قدم کمکش خواهید کرد.

انواع محتوای ایمیلی در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

انواع ایمیل هایی که می توانید در این سرفصل برای مخاطبتان ارسال کنید بشرح ذیل می باشد:

  • زمانی که شخصی در سایت شما ثبت نام می کند می توانید بحث اعتبار سنجی و ارسال کد اکتیویشن را از طریق ایمیل انجام دهید.
  • زمانی که کاربر در سایت شما ثبت نام خود را تکمیل کرد می توانید برای وی پیام خوش آمد گویی ارسال کنید.
  • می توانید برای کاربری که مراحل خرید خود را نیمه کاره رها کرده ایمیل کمک ارسال کنید.
  • بعد از مدتی که از خرید می گذرد می توانید برای وی پیشنهادات تکمیلی ارسال کنید.

در زمانی که این مدل از ارسال ایمیل را پیاده سازی می کنید به یک موضوع بسیار مهم توجه کنید. در اکثر موارد ما آدمها به ماشین یا اعتماد نمی کنید یا از ارتباط ماشینی خوشمان نمی آید و آن را فاقد هوش واقعی می دانیم. پس مهم است که ارسال کننده ایمیل برای کمک از طرف شخصی در دپارتمان مرتبط در شرکت شما ارسال گردد.

در واقع ایمیل هایی که با امضاهایی مثل ” تیم بازاریابی” ، “تیم پشتیبانی” و امثالهم است به نظر خیلی عام است. لذا بهتر است اینجا طوری برخورد کنید که انگار شخصی در سیستم شما پیگیر است. این ارسال کننده ها تاثیر مثبت فراوانی دارند : “سامان فائق از تیم بازاریابی” ، “سامان فائق از تیم پشتیبانی” و به نظرم اگر عکس خودتان را در محل امضا نمایش دهید می تواند تجربه ای شبیه به تجربه چشم در چشم و زنده را ایجاد نماید.

در زیر می توانید لیست ۱۰ ابزار خوب برای ایمیل اتومیشن را ببینید:

  • https://sendloop.com
  • https://www.activecampaign.com
  • https://www.mailerlite.com
  • https://bombbomb.com
  • https://mailchimp.com
  • http://www.knowtify.io
  • http://www.aweber.com
  • https://convertkit.com
  • https://myemma.com
  • https://www.act-on.com

 

۸ آمار جذاب در خصوص ایمیل مارکتینگ که دوست خواهید داشت:

مطمئن هستم که بیشتر ما حوصله مطالعه مطالب بلند را نداریم و به آمار بیش از هر چیزی اهمیت می دهیم. پس ذیلاً اطلاعات آماری ذیل را خدمتتان ارائه می کنم:

  1. ۴.۱ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می کنند.
  2. حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ در ایمیل مارکتینگ هزینه خواهد شد.
  3. ۵۹% از مارکتر ها می گویند ایمیل ، بزرگترین منبع باری افزایش ROI است.
  4. به ازای یک دلار هزینه در ایمیل مارکتینگ ، ۴۴ دلار به شما بر می گردد.
  5. ۷۲% از افراد تمایل دارند پیشنهادات ویژه و تخفیف ها را از طریق ایمیل دریافت کنند.
  6. ۷۰% از مارکتر ها می گویند اولین برنامه آتی آنها برای کسب و کارهای B2B افزایش کیفیت در محتوای ایمیل مارکتینگ است.
  7. ۷۴% از مارکتر ها می گویند ، شخصی سازی هدفمند ایمیل به آنها در ایجاد engagement در بین مخاطانشان کمک کرده.
  8. استفاده از ویدئو در بدنه ایمیل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نرخ کلیک را افزایش می دهد.

در انتها ، عقیده دارم که اگر یک مرتبه ایمیل هایی که خودتان در قالب یک مشتری دریافت کرده اید را به همراه احساس و تجربه ای که از هر یک از آنها بدست آورده اید را به دقت نگاه کنید و در تیم خودتان از بقیه هم تیمی های خود همین درخواست را داشته باشید به تعداد قابل توجهی نکته خواهید رسید که می تواند به شما در این زمینه کمک فراوانی کند.

 

چرا باید به ایمیل مارکتینگ اهمیت بدهید؟

همانطور که اشاره کردیم راه‌های فراوانی برای تبلیغ یک محصول وجود دارد. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کمک گرفتن از اینفلوئنسر مارکتینگ است. اما همچنان با تمامی این تغییرات، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین شیوه‌های تولید سرنخ و وفادارسازی مشتری است.

ایمیل مارکتینگ به ۳ دلیل کلی مهم است:

  1. ایمیل بهترین راه ارتباطی است. طبق گزارش Statista حدود ۹۰ درصد شاغلین آمریکایی در طول روز و در طول ساعات کاری ایمیل شخصی خود را چک می‌کنند. همین باعث می‌شود که ایمیل مارکتینگ یک شیوه به روز برای ارتباط با مشتری باشد.
  2. لیست خود را دارید. اگر شرکت شما در یک شبکه اجتماعی فعالیت دارد، ممکن است که یک لیست مشخص فالوور داشته باشید. اما این لیست ممکن است از بین برود یا بازدهی خوبی نداشته باشد. در زمینه ایمیل تبلیغاتی شما یک لیست جامع از مشتریان احتمال و سرنخ‌ها دارید که می‌توانید آن را تا ابد نگه‌داری کنید.
  3. بازدهی ایمیل بهتر است. محصولاتی که در ایمیل‌ها معرفی می‌شود شانس بیشتری برای فروش دارند. باید اشاره کرد که بر اساس گزارش DMA ایمیل مارکتینگ سود بازدهی (ROI)۳۸۰۰ درصدی دارد. این رقم برای شبکه‌های اجتماعی یک سوم است. تمامی این آمار و ارقام به شما نشان می‌دهد که ایمیل بهترین گزینه برای فروش است.

پس اگر قصد دارید که یک شیوه تازه در زمینه بازاریابی و تبلیغات را انتخاب کنید، بهتر است که این اطلاعات را به خاطر بسپارید. ایمیل مارکتینگ یک شیوه تبلیغات ساده است که می‌توان بازدهی خوبی را برای شرکت شما به وجود بیاورد.

حرف آخر

در این مقاله برای شما ایمیل مارکتینگ را به صورت تجربی و علمی تعریف کردیم و سپس سراغ تاریخچه آن رفتیم. با هم دیدیم که ایمیل مارکتینگ چگونه آغاز شد، در چه دوره‌ای اوج گرفت و همه‌گیر شد، چه موانعی بر سر راهش قرار گرفت و چگونه با کمک تکنولوژی آنها را یکی یکی برطرف کرد. پس از آن به مزیت‌های Email Marketing اشاره کردم و یک نقطه ضعف نیز برای آن برشمردم. در آخر هم گفتم که در هر کسب و کاری می‌توان از ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازرایابی بهره برد و این نحوه استفاده از ایمیل مارکتینگ است که به موفقیت کسب و کار منجر شده یا باعث سوئیچ کردن آن کسب و کار به روش‌های دیگر بازاریابی می‌شود.

وارد شدن به Inbox افراد مانند این است که سر زده یا با دعوت به خانه کسی رفته باشید. وقتی به خانه کسی می‌روید لباس‌های زیبا و مناسب می‌پوشید و بهترین رفتار خود را نشان می‌دهید. در ایمیل مارکتینگ هم باید با ظاهری شایسته و با بهترین رفتار و لحن خود حضور یابید و به یاد داشته باشید که شما در خانه آنها هستید.

اما نکته‌ اینجاست که نباید باقی روش‌های بازاریابی را فراموش کنید. دنیای دیجیتال مارکتیگ اصلاً برای همین انقدر جذاب است که روش‌های تبلیغات هدفمند بسیار متنوع‌اند

منابع : dmacourse.com , مدیا اد , نوین بلاگ

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۱۶
𝓷𝒊𝖒𝓪 :)

نظرات  (۱)

سلام مطلبتون خیلی بدردم خورد امیدوارم موفق باشید

خیلی ممنون باری نظرتون :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.